Ελένη Χαλμαντζή - Ψυχολόγος

Τετάρτη 8 Ιουλίου 2015

Ενεργητική ακρόαση: μαθαίνοντας να ακούω



  Όταν μιλούμε για ενεργητική ακρόαση συνήθως, ο όρος μας παραπέμπει σε κάποιον ειδικό ψυχικής υγείας ή σε κάποιον σύμβουλο κατάρτισης ή γενικότερα σε κάποιον, ο οποίος οφείλει συνήθως, λόγω επαγγέλματος να ακούει καλά τον συνομιλητή του.

  Ωστόσο, καθημερινά στις διαπροσωπικές μας σχέσεις υπάρχουν προβλήματα στην επικοινωνία μας, τα οποία μπορούν να επιλυθούν εύκολα όταν γίνουμε απλώς, ενεργητικοί ακροατές και μάθουμε να ακούμε.

  Συχνά, κάποιος έρχεται να μας ζητήσει την βοήθειά μας σε κάποιο πρόβλημά του, το παιδί μας, ο σύντροφός μας, ένας φίλος ή μία φίλη. Αυτό που σπεύδουμε να κάνουμε είναι να πούμε αμέσως τη συμβουλή μας, ακόμα και εάν ο συνομιλητής μας δεν την έχει ζητήσει.

  Η ενεργητική ακρόαση δεν είναι απλώς το άκουσμα ενός προβλήματος είναι μία διαδικασία, πιο ουσιαστική. Σχετικά λοιπόν, με το παραπάνω παράδειγμα ο συνομιλητής μας θα μπορούσε να νιώσει καλύτερα μόνο και μόνο επειδή κάποιος άκουσε το πρόβλημά του, και όχι επειδή εμείς θα του δίναμε την λύση σε αυτό.

  Είναι λοιπόν, απαραίτητο όταν ακούμε, να μάθουμε να ακούμε σωστά και ενεργητικά. Η σωστή έκφραση είναι να ακούμε με όλες μας τις αισθήσεις, οι εκφράσεις του προσώπου μας συχνά, φανερώνουν εάν ακούμε με ενδιαφέρον κάποιον ή εάν βαριόμαστε. Παράλληλα, τα νεύματα είναι βοηθητικά στο να ενθαρρύνουμε κάποιον, που μας εμπιστεύεται το πρόβλημά του, ώστε να συνεχίσει να μας μιλά.

  Η ενεργητική ακρόαση στοχεύει στο να ακούσουμε τις ανάγκες του συνομιλητή μας, να διερευνήσουμε τι έχει ανάγκη να του δώσουμε, μέσα από ερωτήσεις, για παράδειγμα «Με ποιον τρόπο νομίζεις, ότι μπορώ εγώ να σε βοηθήσω», ή «Τι θα ήθελες από εμένα να κάνω για να νιώσεις καλύτερα». Πριν προβούμε σε ενέργειες, ας δώσουμε πρώτα την ευκαιρία στον συνομιλητή μας, να μας πει τι θέλει.

  Η ενεργητική ακρόαση εμπεριέχει μέσα της την ενσυναίσθηση, να προσπαθώ δηλαδή να μπω στη θέση του άλλου, να τον καταλάβω, να πονέσω μαζί του, να βιώσω αυτό που βιώνει, τον πόνο, την θλίψη, την χαρά και να καταλάβω τις ανάγκες του.

  Η σιωπή καμιά φορά είναι περισσότερο βοηθητική από μία συμβουλή. Η επανάληψη των όσων λέει ο συνομιλητή μας, ή το καθρέφτισμα των συναισθημάτων του, είναι επίσης αρκετά σημαντικά από το να ψάχνουμε μία σπάνια συμβουλή την οποία δεν την έχει σκεφτεί ο άμεσα εμπλεκόμενος.


  Ας μάθουμε λοιπόν, να ακούμε και ας μην είμαστε καλοί σύμβουλοι να είστε σίγουροι πως αυτό θα βοηθήσει πολύ περισσότερο αυτόν που έρχεται να σας πει το πρόβλημά του.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου