Ελένη Χαλμαντζή - Ψυχολόγος

Παρασκευή 15 Ιουνίου 2012

Πως αναπτύσσονται οι σχέσεις μεταξύ των παιδιών μέσα στην οικογένεια.



  Γνωρίζουμε όλοι, ότι μέσα στην οικογένεια, εκτός από τους γονείς υπάρχουν και τα αδέλφια. Έτσι, δίπλα στο «εμείς», που αποτελεί το κάθε παιδί με τους γονείς του, υπάρχει και το «εμείς», το οποίο δημιουργείται από την ομάδα των παιδιών. Μάλιστα, ανάλογα με τον αριθμό των παιδιών, διαμορφώνονται και υποομάδες αδελφών.

  Έτσι, οι σχέσεις, που αναπτύσσονται μεταξύ όλων των μελών της οικογένειας χαρακτηρίζονται ως κάθετες, που είναι οι σχέσεις γονέων-παιδιών και ως οριζόντιες, που είναι οι σχέσεις των παιδιών μεταξύ τους.

  Στην πραγματικότητα, όταν μιλάμε για σχέσεις των παιδιών μεταξύ τους, μιλάμε για διαφορετικές ομάδες στις οποίες υπάρχουν περισσότερα από ένα παιδιά, τα οποία είναι διαφορετικά τα μεν από τα δε και στις οποίες ο αριθμός, η σειρά, η ηλικία, το φύλο αλλά και τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα της προσωπικότητας του καθενός, διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση των μεταξύ τους σχέσεων.

  Οι σχέσεις αυτές, οι οποίες διαφοροποιούνται από οικογένεια σε οικογένεια, γίνονται πολυπλοκότερες, αν λάβει κανείς υπόψη του και τις διαφορετικές στάσεις των γονιών, όσον αφορά τα παιδιά γενικότερα, αλλά και το κάθε παιδί ειδικότερα, με αποτέλεσμα σε κάθε οικογένεια να διαμορφώνονται διαφορετικές σχέσεις των παιδιών μεταξύ τους.

  Η ύπαρξη αδελφών μέσα στην οικογενειακή ομάδα είναι σημαντική για το κάθε παιδί, έχει και θετικές, αλλά και αρνητικές επιπτώσεις, ανάλογα με το πώς διαμορφώνονται οι μεταξύ τους σχέσεις. Έτσι, κατά πρώτον, το να έχει ένα παιδί αδέλφια αυτό το βοηθάει πάρα πολύ, διότι έχει μια πρώτη σημαντική εμπειρία άλλων παιδιών, περίπου συνομηλίκων και μέσα από όλη αυτή την εμπειρία και τις σχέσεις, που δημιουργούνται μεταξύ τους, το κάθε παιδί μαθαίνει:

-      Να μοιράζεται

-      Να βοηθάει

-      Να συνεργάζεται

-      Να βρίσκει τη θέση και το ρόλο του μέσα στην ομάδα

-      Να αποδέχετaαι τη διαφορετικότητα

-      Να βιώνει θετικά συναισθήματα για τον άλλον

-      Να συνυπάρχει και να συμβιώνει με άλλα παιδιά

-      Να παίρνει πληροφορίες για το άλλο φύλο(στην περίπτωση που τα αδέλφια είναι διαφορετικού φύλου).

  Όλη αυτή η εμπειρία και οι ανταλλαγές μεταξύ αδελφών το βοηθάνε, αλλά και θα το βοηθήσουν στη λειτουργία του και στην προσαρμογή του σε άλλες ομάδες, εξωοικογενειακές (σχολικές, της γειτονιάς), αλλά και κοινωνικές και εργασιακές αργότερα.

  Από την άλλη πλευρά, η ύπαρξη των αδελφών επιδρά και αρνητικά καθ’ ότι οι μεταξύ τους σχέσεις χαρακτηρίζονται από αντιπαλότητα και ανταγωνιστικότητα, συνοδευόμενες με έντονες συναισθηματικές φορτίσεις, που εκφράζονται με αρνητικά συναισθήματα.

  Έτσι, δίπλα στο θετικό συνυπάρχει και το αρνητικό και οι αδελφικές σχέσεις διακυμαίνονται από το θετικό, που είναι η αγάπη, μέχρι το αρνητικό, που είναι το μίσος και εκφράζεται με ζήλεια, η οποία χρήζει ιδιαίτερης προσοχής και έγκαιρης παρέμβασης, ώστε να μην κυριαρχήσει και γενικευθεί σε όλα τα επίπεδα αργότερα και σε όλες τις ανθρώπινες σχέσεις. Γιατί μην ξεχνάμε πως είναι ένας πολύ σημαντικός παράγοντας, ο οποίος επιδρά και καθορίζει όλη τη δόμηση του ψυχισμού του παιδιού. Θα πρέπει να αποδεχόμαστε και τις αρνητικές και τις θετικές εκφράσεις της συμπεριφοράς του παιδιού μας και να είμαστε πάντα δίπλα του.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου