Ελένη Χαλμαντζή - Ψυχολόγος

Τρίτη 17 Ιουλίου 2012

Πώς μπορούν οι γονείς να βοηθήσουν το παιδί να προσαρμοστεί στο σχολείο και να βελτιώσει την απόδοσή του;


  Οι γονείς μέσα στα πλαίσια του ρόλου τους οφείλουν να βοηθήσουν το παιδί να ξεπεράσει τα άγχη και τις φοβίες του σχετικά με το σχολείο, ώστε να προσαρμοστεί και να αποδώσει καλύτερα. Αν οι γονείς έχουν προετοιμάσει ψυχοσυναισθηματικά το παιδί για το σχολείο και του έχουν αναπτύξει δεξιότητες που είναι χρήσιμες και απαραίτητες κατά τη μαθησιακή διαδικασία, οι πιθανότητες να παρουσιάσει προβλήματα είναι ελάχιστες.

  Μερικά παιδιά αισθάνονται έντονο άγχος και φόβο όταν πηγαίνουν για πρώτη φορά σχολείο ή αρχίζει η νέα σχολική χρονιά μετά τις καλοκαιρινές διακοπές.

  Ειδικότερα για τα παιδιά που πάνε για πρώτη φορά σχολείο θα βοηθούσε στην καλύτερη προσαρμογή τους το να κάνουν τη διαδρομή σπίτι-σχολείο μαζί με τους γονείς τους πριν πάνε ξαφνικά για πρώτη φορά. Θα ήταν καλό να επισκεφτούν και το εσωτερικό του σχολείου και επίσης να φροντίσουν να γνωριστεί το παιδί τους από πριν με τους συμμαθητές του.

  Με αυτόν τον τρόπο μειώνεται το έντονο άγχος αποχωρισμού που αισθάνεται το παιδί από τους γονείς του, καθώς και για το νέο άγνωστο περιβάλλον που πηγαίνει.

  Είναι σημαντικό οι γονείς να έχουν διδάξει στο παιδί κανόνες καλής συμπεριφοράς. Οι κανόνες καλής συμπεριφοράς μαθαίνονται μέσα στην οικογένεια. Το παιδί είναι καθρέφτης συνήθως της συμπεριφοράς των γονέων του και των καλών ή κακών τρόπων που επικρατούν μέσα στην οικογένεια. Αν δεν έχει μάθει το παιδί από την οικογένεια να συμπεριφέρεται σωστά, δύσκολα θα γίνει αποδεκτό από τους συμμαθητές του, αφού η συμπεριφορά του θα δημιουργεί προβλήματα.

  Είναι σημαντικό να έχει μάθει το παιδί να επικοινωνεί με τους άλλους χωρίς να προσπαθεί να επιβάλλει την άποψή του με φωνές και βρισιές γιατί σε αντίθετη περίπτωση θα έχει πρόβλημα επικοινωνίας με τους συμμαθητές του και δε θα γίνει αποδεκτό από αυτούς.

  Ένας χώρος κατάλληλα διαμορφωμένος στο σπίτι που θα μπορεί το παιδί να διαβάζει απερίσπαστο για το σχολείο, βοηθάει στο να μπει το παιδί σε πρόγραμμα και με συνέπεια να κάνει τις σχολικές του εργασίες. Ο χώρος αυτός είναι καλό να βρίσκεται μακριά από την τηλεόραση, το ραδιόφωνο, τα παιχνίδια του και άλλα πράγματα που μπορούν να του αποσπάσουν την προσοχή.

  Το παιδί έχει ανάγκη να αισθάνεται το γονέα δίπλα του. Γι’ αυτό δείξτε ενδιαφέρον για το τι κάνει καθημερινά το παιδί σας στην τάξη. Ελέγξτε τις εργασίες που έχει κάνει στο σπίτι και βοηθήστε το αν χρειάζεται ή το ζητήσει το ίδιο.

  Εάν το παιδί δεν τελειώνει τις εργασίες του ή καθυστερεί πολύ, συζητείστε μαζί του και εξηγήστε του ότι θα χάσει τις εξωσχολικές δραστηριότητες, εξαιτίας του γεγονότος ότι δεν τελειώνει τις σχολικές του εργασίες που έχουν προτεραιότητα.

  Μόλις ο γονέας αντιληφθεί κάποια προβληματική συμπεριφορά από το παιδί είναι απαραίτητο να τη συζητήσει με το δάσκαλο και να συνεργαστούν για να βρουν τρόπους για τη βελτίωσή της.

   Τέλος, είναι καλό να ενθαρρύνονται τα παιδιά και από την οικογένεια και από το σχολείο να μιλούν για τους φόβους και τα άγχη τους και να βρίσκουν υποστήριξη και βοήθεια για να τα ξεπεράσουν.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου